Löpteknik

Home / Löpteknik

Löpteknik

Att gå ut och springa har varit en av världens populäraste sporter sedan urminnes tider. Människor springer i alla länder och klimat och det är en särskilt känsla att kunna träna med bara sin egen kropp som redskap. Löpning kan vara en påfrestande träningsmetod, framför allt för fötter och knän men med rätt löpteknik kommer träningen bli betydligt enklare och du minimerar risken att slita ut din kropp. Du gör också bättre resultat och kan öka din prestation snabbt med en bra löpteknik, så lär dig om hur din kropp fungerar innan du börjar träna. Här följer några bra tips för dig som nybörjare.

Det är viktigt att du känner dig bekväm när du tränar. Ofta kan själva ansträngningen i sig göra att vi försöker spara krafterna och låter vår kroppshållning sjunka ihop. Detta är ett misstag som lätt kan leda till skador. Oavsett vilken typ av träning du sysslar med är din hållning väldigt viktigt. För en bra löpteknik behöver du sträcka på dig, öppna upp bröstkorgen och skjuta höften framåt. På så vis får du framvikt vilket hjälper dig få ett naturligt extra driv. En annan nyttig sak att lägga märke till är dina steg. Med korta, snabba steg kommer du fram snabbare och belastar kroppen mindre.

Löpteknik och dina fötter

Hela kroppen behöver vänjas vid en bra löpteknik. Du kan behöva påminna dig om att sträcka på dig och minska ned på avståndet i dina steg ofta när du först börjar löpträna men efter ett tag kommer tekniken automatiskt. Dina fötter är en viktig del av din löpning. Var noga med att du landar på framfoten med steget rakt under dig. Du ska alltså luta dig svagt framåt för att landa rätt. Istället för att rulla hela foten från häl till tå längs med marken bör du landa på tårna och låta hälen träffa marken innan du skjuter ifrån i nästa steg. Detta minimerar skador och ger dig extra skjuts.

Löpteknik för hela kroppen